Vår förening bildades 1 mars 2001 och tog över huset ett år senare.
Huset huserar 25 medlemmar/bostadsrätter, en hyreslägenhet och två lokaler, där idag Hifi-butiken och Indiska Hörnet har verksamhet.
På gården finns uteplats och ett gårdshus.
Totalt 565 kvm tomtmark samt 2116 kvm bostäder och 277 kvm lokaler på 6 våningar./p>

Huset är (självklart) ett av de finaste i området och med sitt byggår 1903 troligtvis det äldsta på själva höjden av Kungshöjd.
Boken “Hus för hus i Göteborgs stadskärna” anger som anmärkningsvärt
– de dekorativa taksparrarna.
– det rundade hörnet.
– ytterligare mjukt avrundade detaljer som är av jugendkaraktär.
– ovanliga utvändiga fönstersmygar.
– de ursprungliga lägenhetsdörrarna i entréhallen.

Huset ligger i stadsdelen Inom Vallgraven iförsamlingen Domkyrkoförsamlingen i kvarteret Kasernen(10) som tillsammans med det ovan liggande kvarteret Arsenalen utgör större delen av Kungshöjd.
Fastighetens beteckning är Vallgraven 37:10 och ligger exakt med centralpunkten på koordinaterna x 27708 y 39034 på karta –5055B
Adress till husets huvudport är Hvitfeldtsgatan 13 samt porten Kungshöjdsgatan 2, båda med postnummer 411 20. Vårt organisationsnummer är 769607-0973.

Kungshöjd ligger på berget Lilla Otterhällan som norrut går ihop med Stora Otterhällan (Otterhällarna) vars topp har ett karakteristiskt mycket stort ovalt bostadshus. Vår höjd syns väl från hamn, vägar, Hisingen eller ex Hotell Gothias skybar.

Huset ligger alltså på den enda höjden som finns i Göteborgs centralaste del “Inom Vallgraven” som är Göteborgs första stadskärna.
Huset byggdes 1903-1905 som bostadshus med butiker. Det är ett av de första husen på bergsplatån Kungshöjd som senare blev helt bebyggd under åren 1903 till ca 1913.
Ursprungligen hade huset:
Sirliga smidesbalkonger – små torn i plåt – svagt välvda takkupor – samt korspostfönster med spröjs
Verksamhet i huset har exempelvis varit:
Kronans Choklad och Konfektfabrik – S A Swensson charkuteri – Skoglund skotillverkning  m.m.
Se mer i menyn “Husets Historia